Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców i nauczycieli.
Temat: Kocham Cię, lubię Cię – o uczuciach i sposobach ich okazywania. Prowadząca: mgr T. Kubiak Data: 23.11.2004 r. Uczestnicy: dzieci 4- letnie, ich rodzice, nauczycielki Cele: • dziecko rozpoznaje swoje uczucia i dostrzega je u innych • dziecko kształci świadome wyrażanie swoich uczuć w niewerbalny sposób; kontrola w lustrze • dziecko doznaje satysfakcji z okazywania i odczytywania uczuć pozytywnych i dezaprobaty dla uczuć o zabarwieniu negatywnym. Pomoce: kolorowy motyl, wycięte serca w różnych kolorach, lusterka, masa solna, koraliki, nagranie z akompaniamentem do tańca. Przebieg zajęcia: 1. Powitanie. Dzieci wraz z nauczycielką witają przybyłych gości wierszem: „ Wszyscy są witam was, na zajęcie nadszedł czas.” 2. Zaciekawienie. Zabawa integracyjna „ Motyl przyjaźni”. Nauczycielka ze słowami: „motyla przyjaźni puszczam w krąg, niech wróci do moich rąk”, przekazuje motyla dzieciom. 3. Fotoekspresja. Dzieci oglądają zdjęcia przedstawiające rodziców, rodzeństwo, dziadków. Uświadomienie dzieciom, że pewnym osobom ( rodzice, dziadkowie, rodzeństwo), należy się miłość i szacunek, bo są to osoby najbliższe. Koleżankom, kolegom, nauczycielom okazujemy przyjaźń i sympatię. 4. Nawiązanie do serca jako „siedliska” uczuć oraz symbolu miłości. Słuchanie bicia serca, wygłoszenie wiersza: „ Mam małe serduszko, chcę żeby kochało niech kocha niech kocha cały świat.” 5. Taniec z sercami. Dzieci z serduszkami przysłaniającymi twarze poruszają się w rytm muzyki. Podczas przerwy w muzyce ,odsłaniają twarze kłaniają się i mówią „lubię Cię”, uśmiechając się. 6. Dzieci z lusterkami w rękach wędrują do „ Krainy Radości”, „ Krainy Smutku”, „Krainy Złości”. W danej krainie wyrażają uczucia w niewerbalny sposób, kontrolując swoja minę w lustrze. 7. Zabawa pozwalająca dostrzec dziecku agresywne uczucia „Czy widziałeś złego Jasia?” Dzieci uświadamiają sobie, że dzieci, które się bardzo denerwują nie są lubiane, że płacze i grymasy nie sprzyjają zdrowemu rozwojowi dziecka. 8. Otrząsanie z siebie złości. Potrząsanie ramionami, dłońmi, strząsanie złości z głowy – uśmiechanie się do siebie. 9. Działalność plastyczna. Lepienie z masy solnej serduszek i ozdabianie ich koralikami. Praca wraz z rodzicami i nauczycielkami. 10. Ewaluacja. Dzieci pokazują mimiką czy zajęcie im się podobało, czy nie. 11. Pożegnanie uśmiechem uściskiem dłoni jak największej liczby osób.
mgr Kubiak Teresa |